Standardy kvality sociálních služeb část 1.

Věděli jste, že jsou zákonem stanovená pravidla pro kvalitu služeb v sociálním sektoru? Jestliže ne, tak bychom Vás těmito 15 body provedli. Lehce si je představíme, abychom se dozvěděli něco nového.

Všechny tyto, od roku 2007 už zákonem dané, body, byly jen doporučení od Ministerstva práce a sociálních věcí. Projdeme si průběžně všechny, laicky si je vysvětlíme a v každém článku bude odkaz na originální stránky, ať se můžete přečíst originální znění.

V každém příspěvku si zmíníme podle chuti 2 body, jen tento bude mít pouze jeden.

Jak jsou členěny jednotlivé body?

Každý z 15 bodů má svůj nadpis – hlavní myšlenku, která sjednocuje jednotlivé následující výroky. Napravo od výroků je, zdali je, nebo není obsažen ve standardech. Toť vše! Když se podíváte přímo na stránky MPSV, lépe je pochopíte. Zbytek je už „právničina“.

  1. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
  2. Ten, který poskytuje sociální službu má písemnou formou napsané, co svou činností chce přinést, jaké má cíle, jakých zásad se drží jeho služby, a také jakého okruhu lidí je služba určena. Vše musí dodržovat základní zásady, jež definuje zákon, dále typem sociální služby (jednotlivé sociální služby se od sebe mohou lišit, proto je třeba definovat, o kterou se přesně jedná) a jednotlivými potřebami určených osob, pro které je služba myšlena.
  3. Ten, který poskytuje sociální službu, musí pro osoby, pro které poskytuje sociální služby, zajistit takové prostředí a podmínky, aby své nepříznivé sociální situace mohli řešit neovlivněně vlastní vůlí.
  4. Ten, který poskytuje sociální službu písemnou formou řádně sepsaný průběh, kterým se sociální služby budou vyvíjet a dodržuje ho.
  5. Ten, který poskytuje sociální službu nemusí mít v rámci poskytování sociálních služeb stanovená pravidla tak, aby předešel předsudkům a dalším negativním formám hodnocení osob, kterých se služby týkají.